Foto: iStock

Koronapandemien - dette dekker reiseforsikringen

Her finner du spørsmål og svar om reiseforsikring i forbindelse med koronapandemien.

Publisert: 11.02.2020 - Oppdatert: 27.01.2023

Reiseforsikringen er gyldig i land uten reiseråd

Det er Utenriksdepartementets reiseråd (UD) som avgjør om reiseforsikringen er gyldig og om forsikringen dekker avbestilling. (Les mer om avbestilling under Spørsmål og svar.)

UD har en egen oversikt med reiseråd på sine nettsider. Se UDs reiseråd

Viktig informasjon til deg som planlegger en reise

Vi anbefaler at du alltid følger reiseråd og setter deg nøye inn i situasjonen i det landet du skal reise til.

Pandemien preger fortsatt verden og noen land har egne innreiserestriksjoner. Det er også flere land hvor det er krig og uro, og UDs reiseråd kan endres på kort varsel.

Derfor er det viktig at du som planlegger å reise eller er på reise, følger godt med slik at du kan ta ansvar for egen sikkerhet og helse og unngår at ferien blir ødelagt av innreisenekt eller andre restriksjoner.

Innreiserestriksjoner eller karanteneplikt er ikke dekket av reiseforsikringen. Se mer om hva reiseforsikringen dekker og ikke dekker på utenlandsreiser under Spørsmål og svar.

 

Vi oppfordrer også alle reisende til å laste ned UDs app Reiseklar og/eller å registrere seg på UDs reiseregistrering.

Spørsmål og svar

Hva dekker reiseforsikringen på utenlandsreiser?

Reiseforsikringen gjelder med vanlige vilkår på reiser til områder og land uten reiseråd.

Reiseforsikringen dekker blant annet:

  • behandlingsutgifter ved akutt sykdom på reisen, inkludert Covid19

  • inntil videre dekkes ekstrautgifter hvis du må forlenge oppholdet ved pålagt smittekarantene av lokale myndigheter. Dette må dokumenteres med positiv PCR/antigentest utført av helsepersonell, eventuelt legeattest.

  • hvis området du er i blir omfattet av reiseråd mens du er på reise, gjelder likevel forsikringen på hele reisen

  • forsikringen vil gjelde for ren transportreise gjennom et land med reiseråd, for å komme til et land uten reiseråd. Gjennomreisen skal være uten overnatting og gjennomføres i henhold til norske og lokale myndigheters retningslinjer.


Reiseforsikringen dekker ikke utgifter som følge av:

  • innreiserestriksjoner, karanteneplikt eller andre krav fra utenlandske myndigheter ved innreise

  • transportforsinkelser som følge av stengte grenser eller andre tiltak fra utenlandske myndigheter

  • tapte feriedager ved pålagt karantene på reisemålet

  • fremskyndet hjemreise, eller tapte feriedager, dersom ferien avbrytes på grunn av endring i smittesituasjonen

  • evakuering eller tidligere hjemreise, med mindre det utstedes et evakueringsråd fra norsk UD

Når dekkes avbestilling av reiser til utlandet?

Avbestilling kan dekkes når:

  • reisen ble bestilt da det ikke forelå et reiseråd fra UD, og det kommer et reiseråd innen avreisedatoen, som fraråder å reise dit du skal

  • du har blitt akutt syk og det kan dokumenteres med legeattest

  • du eller din eneste medreisende har blitt syk og testet positivt for Covid19. Det samme gjelder hvis noen av de som er omfattet av samme familieforsikring som deg blir syk og tester positivt. Sykdommen må kunne dokumenteres med legeattest eller positiv PCR-/Antigentest utført av helsepersonell.

 

Avbestilling dekkes ikke når:

  • du er nærkontakt til en som har testet positivt for Covid19

  • du bestilte en reise samtidig som reisemålet var omfattet av UDs reiseråd

  • reiser avbestilles på grunn av frykt for smitte, reisekarantene eller lokale innreiserestriksjoner. Dette gjelder også selv om det kommer nye, lokale restriksjoner etter at du har bestilt reisen.

  • reisens formål bortfaller, som for eksempel et avlyst arrangement

Når dekkes avbestilling av reiser i Norge?

Avbestilling kan dekkes når:

  • du har blitt akutt syk og det kan dokumenteres med legeattest

  • du eller din eneste medreisende har blitt syk og testet positivt for Covid19. Det samme gjelder hvis noen av de som er omfattet av samme familieforsikring som deg blir syk og tester positivt. Sykdommen må kunne dokumenteres med legeattest eller positiv PCR-/Antigentest utført av helsepersonell.

Hvilke kostnader dekkes ved avbestilling?

Når du blir kjent med at reisen din ikke kan gjennomføres, må du avbestille reisen. Det innebærer at du må ta kontakt med flyselskap, reisearrangør, eventuelt hotell eller utleier og gi disse beskjed om at du ønsker å avbestille, og be om refusjon.

Når du har mottatt bekreftelse på refusjon fra flyselskap/hotell/reiseoperatør og dermed fått oversikt over hvilke utgifter du sitter igjen med, kan du melde saken din til oss.

Reisekostnader som er refundert eller kjøpt med bonuspoeng, cashpoints eller voucher er ikke dekket av reiseforsikringen.

Dersom flyselskap/reisearrangør kansellerer reisen din før du selv avbestiller, har du krav på full refusjon fra dem

Hva gjelder hvis et område blir omfattet av reiserådet samtidig som jeg er der?

  • gyldig reiseforsikring: hvis området du er i blir omfattet av reiseråd mens du er på reise, gjelder likevel forsikringen på hele reisen

  • evakuering: det må foreligge et evakueringsråd fra UD for at reiseforsikringen skal dekke evakuering

  • fremskyndet hjemreise: forsikringen dekker ikke fremskyndet hjemreise eller tapte feriedager dersom du velger å avbryte ferien din

Hva hvis reisen min blir kansellert?

Reisearrangøren eller flyselskapet er forpliktet til å tilby deg full refusjon hvis de kansellerer reisen. Noen gir også mulighet til å ombooke reisen til et senere tidspunkt.

Du velger selv om vil ha pengene tilbake eller ombooke reisen. Hvis du velger ombooking, bortfaller retten til å få pengene refundert.

Noen tilbyr bonuspoeng, cashpoints eller voucher som refusjon. Du bestemmer selv om du vil takke ja til dette, eller kreve pengene tilbake. Vi anbefaler å kreve pengene tilbake.

 

Se Forbrukerrådets informasjon om rettigheter ved pakkereiser

Reiseselskapet mitt har gått konkurs. Hva gjør jeg?

Reiser som avlyses eller kanselleres som følge av konkurs dekkes ikke av reiseforsikringen. Det samme gjelder bonuspoeng, cashpoints, voucher eller liknende som går tapt på grunn av konkurs.

 

Har du betalt reisen med kredittkort, kan du kontakte kredittkortselskapet for refusjon av innbetalt beløp.

 

For pakkereiser og charterturer kan du kontakte reisegarantifondet, forutsatt at reisearrangør er medlem av dette fondet.

Les de fullstendige forsikringsvilkårene

Teksten på denne siden er kun utdrag og forklaringer om vilkårene for privat reiseforsikring. Vi anbefaler at du også leser de fullstendige forsikringsvilkårene.

Vær oppmerksom på at tjenestereiser (jobbreiser) og utestasjonertforsikring kan ha andre vilkår.

 

Vilkår Reiseforsikring (PDF)

Generelle vilkår (PDF)

Logg inn og meld skade

Ved å logge inn kan du finne forsikringsavtalen din, lese vilkårene, melde skade og se status på innmeldte skadesaker.

Logg inn og meld skade

Hjelp når du er i utlandet

  • Om du har behov for akutt medisinsk assistanse i utlandet – ring vår døgnåpne alarmsentral på telefon + 45 38 48 93 65 (SOS International)
  • Dersom du har behov for hjelp fra norske myndigheter og du er i et annet land, bør du kontakte nærmeste norske utenriksstasjon. Hvis du er langt unna en slik stasjon, kontakt Utenriksdepartementet (UD) på telefon +47 23 95 00 00 eller per e-post [email protected]
  • Vi oppfordrer alle reisende og fastboende i utlandet om å laste ned UDs app «Reiseklar» og/eller registrere seg på UDs reiseregistrering.
  • Vi oppfordrer også til å følge med på norske og lokale myndigheters informasjon og anbefalinger.

Last ned UDs app Reiseklar

Med Utenriksdepartementets app Reiseklar kan du blant annet holde deg oppdatert på sikkerhetssituasjon, reiseråd og andre relevante opplysninger for opptil 200 land. Du kan også registrere reisen din slik at UD kan komme i kontakt med deg hvis det oppstår en krisesituasjon der du befinner deg.

Google Play

App Store