Vi hører stadig om nordmenn som havner i vanskelige situasjoner på reise – uten gyldig reiseforsikring. Det kan være kjedelig å miste bagasjen eller komme for sent frem, men det er ved sykdom eller ulykker de virkelig store kostnadene kan oppstå.
– En god reiseforsikring bør være på plass hele året, spesielt om du reiser utenfor Europa, sier Helga Skofteland, direktør for skadebehandling i Knif Trygghet.
Vi ønsker at du skal føle deg trygg, også når du er langt hjemmefra. God planlegging og en forsikring som passer til både reisemål og aktiviteter er det beste utgangspunktet for en bekymringsfri ferie. Vi anbefaler også at du setter deg inn i hva forsikringen faktisk dekker – og ikke dekker – slik at du unngår uventede utgifter.
Hvor gjelder forsikringen?
Med helårs reiseforsikring fra Knif Trygghet er du dekket:
- på reiser over hele verden
- også på korte dagsturer i Norge
Viktig: Forsikringen gjelder ikke for reiser til områder hvor Utenriksdepartementet (UD) offisielt fraråder reiser til eller opphold i. Sjekk alltid reiseråd på regjeringen.no.
Hvor lenge skal du være borte?
Helårsforsikringen gjelder i utgangspunktet for reiser på inntil 70 dager. Skal du være borte lenger, må du kjøpe en utvidelse før avreise.
Barn under 20 år
Familieforsikringen dekker barn frem til første hovedforfall etter fylte 20 år – så lenge de er registrert på samme bostedsadresse som en av foreldrene i Folkeregisteret.
Ta vare på verdisakene dine
- Ikke legg fra deg eller glem ting – forsikringen dekker ikke gjenglemte eller mistede eiendeler.
- Fordel verdisaker, kontanter og kort på ulike steder – ikke alt i én veske.
- La de mest verdifulle eiendelene bli igjen hjemme hvis du kan.
Ved tyveri: Meld saken til politiet der det skjer.
Ved forsinket bagasje: Forsikringen kan dekke nødvendige innkjøp av klær og toalettsaker. Husk å ta vare på alle kvitteringer og PIR-rapporten fra flyplassen.
Pass og visum – vær ute i god tid
For reiser utenfor Norden må pass og visum være gyldig i god tid før avreise. Enkelte land krever at passet er gyldig i flere måneder etter hjemkomst.
Utgifter knyttet til manglende eller ugyldig pass/visum dekkes ikke av reiseforsikringen.
Hvis du blir syk eller skadet
Ved sykdom eller ulykke på reisen:
- Kontakt vår døgnåpne alarmsentral SOS International: +45 38 48 93 65
- Ta vare på kvitteringer fra lege og behandling
- Skriv ut og ta med reiseforsikringskortet fra kniftrygghet.no
- På reiser i EU/EØS eller Sveits bør du også ha Europeisk helsetrygdkort fra helsenorge.no
Viktig: Forsikringen dekker kun sykdom eller skade som oppstår etter at reisen har startet – ikke kjente eller eksisterende sykdommer som du hadde før du reiste.
Evakuering ved kriser
Skulle det oppstå krig, uro, epidemi, terror eller naturkatastrofer der du befinner deg, kan forsikringen dekke evakuering til nærmeste trygge sted eller hjemreise til Norge.
Følg med på nyheter og rådene fra lokale myndigheter.
Forsikringen gjelder ikke i områder Utenriksdepartementet fraråder reise til.
Flyforsinkelser og kanselleringer
Ved kansellering eller store forsinkelser er det flyselskapet som har ansvar for ny reise og eventuell overnatting. Hvis du takker nei til ny billett, har du rett på refusjon for opprinnelig billett.
Beregn alltid ekstra god tid. Forsikringen dekker ikke utgifter som skyldes kapasitetsproblemer, lange køer eller mangel på personell hos flyselskap eller flyplass.
Forsikringen dekker heller ikke kostnader knyttet til streik, lockout eller arbeidskonflikter.
Husk å registrere reisen
Registrer reisen din på reiseregistrering.no. Da kan Utenriksdepartementet kontakte deg om noe alvorlig skulle skje der du er.
Nødnummer-appen fra Sjømannskirken
Last ned appen «Nødnummer» fra Sjømannskirken:
- Lagre informasjon om din forsikring og alarmsentral
- Få tilgang til nødnummer i landet du befinner deg
- Appen har flere praktiske funksjoner
Les mer på sjomannskirken.no/nodnummer
God tur – og ta godt vare på deg selv!
For detaljerte vilkår og full oversikt over hva reiseforsikringen dekker, se forsikringsvilkårene på kniftrygghet.no.