Kundeadministrasjon og gjennomføring av avtaler
Når du henvender deg til oss er vi avhengige av å samle inn, kontrollere og behandle dine personopplysninger for å kunne inngå en avtale. Som forsikringskunde behandler vi dine opplysninger for å dokumentere, administrere og levere de tjenestene du har avtalt med oss. I forbindelse med at du kjøper forsikring hos oss innhenter vi gjerne også opplysninger om det du forsikrer fra eksterne aktører som TFF Auto (motorvognregisteret), folkeregisteret eller kredittopplysningsselskaper. Kredittsjekk er alltid basert på ditt samtykke.
Vi bruker robotteknologi kun til å ta imot og fordele henvendelser som vi får pr e-post.
Informasjon og markedsføring
Vi bruker personopplysninger for å kunne gi deg best mulig informasjon, rådgivning og markedsføre de produktene og tjenestene vi tilbyr. For at budskapet skal være mest mulig relevant for deg som kunde benytter vi det som gjerne kalles profilering og segmentering. Det betyr at vi deler opp kundemassen vår i grupper som mottar litt ulik informasjon. Hvis du har hytteforsikring kan du for eksempel få et nyhetsbrev med tips til hvordan du kan sikre hytta mot skader.
Du kan selv administrere hvordan du ønsker å motta informasjon fra oss under «mine sider» på hjemmesidene våre.
Statistikk og analyse
For at vi skal kunne overholde virksomhetslovgivningen for forsikringsselskap og ta informerte valg om vår drift bruker vi personopplysninger til å vurdere risiko, utarbeide statistikker og fastsette priser. Slike analyser kan også brukes til å utvikle nye eller eksisterende produkter og tjenester.
Profilering
Når du kjøper forsikring hos oss beregner vi pris i forbindelse med tilbud, endringer og årlig fornyelse. Beregningen av pris er en automatisert behandling, og profilering inngår som en del av prosessen for å beregne riktig pris i forhold til forsikringsrisikoen. I profileringen kan det inngå opplysninger om ditt kundeforhold og det du har forsikret hos oss, inkludert skader siste fem år. Beregning av pris på forsikring er nødvendig for å kunne tilby forsikring.
Ved mistanke om straffbare forhold mot virksomheten
Dersom vi er pålagt eller finner grunnlag for å gjøre nærmere undersøkelser, for å oppdage eller håndtere bedragerier eller andre straffbare forhold mot Knif Trygghet vil personopplysninger kunne benyttes til dette.
Oppfylle rettslige forpliktelser
Vi benytter personopplysninger å oppfylle våre rettslige forpliktelser i henhold til lovkrav og andre fastsatte krav fra myndighetene, slik som krav til oppbevaring av dokumenter etter bokføringsloven, rapportering etter forsikringslovgivningen og rettslige pålegg om utlevering av informasjon til offentlige myndigheter.
IT-sikkerhet og fysisk sikkerhet
Det er nødvendig for oss å behandle personopplysninger for å sikre både deg som kunde og oss som selskap. Dette gjøres for eksempel gjennom kundeautentisering på hjemmesiden vår, logging på servere og systemer, drift av infrastruktur, brannmurer og fysisk adgangskontroll.
Klagebehandling, regresskrav og rettslige prosesser
Vi behandler også personopplysninger i forbindelse med eventuelle klagesaker, tilbakebetalingskrav eller rettslige prosesser. Dette gjør vi både for å forsvare dine og våre interesser.