Phishingmetoden er en veldig effektiv og mye brukt svindelmetode som finnes i hundrevis av varianter. Typiske eksempler på phishing kan se slik ut:
«Pakken din venter på levering. Bekreft betaling i lenken nedenfor.»
«Din bankID er usikret, klikk her»
Havner en slik melding i innboksen eller på telefonen din er det trolig et svindelforsøk. Budskapet skal gjøre deg litt stresset, glad eller urolig, slik at du handler raskt og uten å tenke deg om.
Du blir bedt om å gjøre noe konkret, for eksempel «klikk her» eller «logg deg inn». På baksiden sitter tyvene og fisker til seg informasjonen du skriver inn – e-postadresse, fødselsnummer, bankkortnummer eller passord.
Avsendernavnet kan se helt ekte ut og det er relativt enkelt for de kriminelle å forfalske en nettadresse eller et telefonnummer.
Opplysningene som du oppgir via en lenke fra en phishingmail samles inn og kan misbrukes på flere måter. Her er noen eksempler på hva de kriminelle kan bruke informasjonen din til:
De kan overta kontrollen til dine sosiale medier
Tyvene ønsker tilgang til så mange ofre som mulig. Overtar de kontrollen til Facebook-profilen din, kan de sende meldinger på Messenger til dine venner og familie, hvor de da utgir seg for å være deg.
Dette gjør du for å sikre deg:
Opprett totrinnsverifisering på brukerkontoene dine. Ha unike passord for hver konto. Aldri oppgi passordet ditt til noen. Vær skeptisk til konkurranser eller «for gode» tilbud og tenk før du klikker på noen lenker. Vær spesielt varsom når noen ber deg om å logge inn med BankID.
De kjøper varer og tar opp lån i ditt navn
Får noen tak i de rette opplysningene om deg kan de kjøpe varer eller ta opp et forbrukslån i ditt navn. Dette kan foregå i lang tid uten at du oppdager det. Tyvene kan derfor rekke å gjøre stor skade før de blir stoppet.
Dette gjør du for å sikre deg:
Opprett frivillig kredittsperre. Vær bevisst på hvor du legger igjen informasjon om deg selv. Lås postkassen din og opprett digital postkasse, slik at bare du har tilgang til posten din.